De kracht van intuïtie

Wat kunnen we leren van leiders in de wereld? Hoe kunnen zij ons inspireren voor ons persoonlijk leiderschap? In deze blogserie staan we stil bij zeven leidersfiguren. Nu aandacht voor Steve Jobs, na Albert Einstein, Martin Luther King en Nelson Mandela. Aflevering 2 gaat over de kracht van intuïtie.


Intuïtie

Op zijn negentiende ging Steve Jobs naar India. Zijn hele verdere leven bleef hij een uitgesproken interesse houden voor oosterse spiritualiteit, het hindoeïsme en zenboeddhisme. Zijn reis naar India bracht hem tot de conclusie:

‘De mensen op het Indiase platteland gebruiken hun intellect niet op dezelfde manier als wij dat doen, zij gebruiken in plaats daarvan hun intuïtie en hun intuïtie is veel verder ontwikkeld dan in de rest van de wereld. Intuïtie is iets heel krachtigs, krachtiger dan intellect volgens mij. (…) Het westerse rationele denken is geen aangeboren menselijk kenmerk; het is aangeleerd en een grote verworvenheid van de westerse beschaving. In de dorpen van India hebben ze dat nooit geleerd. Daar leerden ze iets anders, wat in sommige opzichten net zo waardevol is en in andere niet. Dat is de kracht van intuïtie en wijsheid uit ervaring. Toen ik, nadat ik zeven maanden in dorpjes in India had gezeten, terugkwam, zag ik zowel de krankzinnigheid van de westerse wereld als het vermogen tot rationeel denken.’(Isaacson, 2011, pp. 73,74)

Wanneer we Jobs levensverhaal en zakelijke ontwikkeling volgen, zien we dat hij zijn keuzes uitermate intuïtief maakt. Tegelijk, aansluitend bij het laatste deel van het citaat, is hij uitermate rationeel. Een prachtige ambivalentie, noem het paradox, die zijn leiderschap tekende.

Wijsheid en intuïtie zijn mijns inziens van wezenlijk belang voor (persoonlijk) leiderschap. Het westerse denken in vervuld van weten, snappen, waarheid en kennis. Daarmee maken we een meetlat waar we een mens en situatie naast leggen. Het oosterse denken is intuïtiever van aard. Door beide te combineren, was Jobs de keiharde zakenman en innovator, die zijn intuïtie insloot en liet leiden. Met wereld veranderende technologie als gevolg.


Intuïtie en luisteren in coaching

Intuïtie speelt ook een belangrijke rol in coaching en houdt nauw verband met het vermogen om te luisteren. Vanuit de gedachte van Co-active coaching neem benoem ik drie vormen van luisteren:

  1. Niveau 1: innerlijk luisteren

Luisteren gericht op onszelf. We luisteren naar onze innerlijke stemmen, concentreren ons op wat die voor ons betekenen, en brengen die in verband met wat we horen. Het gaat over mijn gedachten, mijn oordeel, mijn gevoelens en mijn conclusies over mijzelf en daarna de ander.

  • Niveau 2: gericht luisteren

Het luisteren concentreert zich op de ander. Dit zie je aan de houding van de luisteraar, maar ook van de spreker. Er is een kans dat beiden voorovergebogen zitten en elkaar doordringend aankijken. Er is grote aandacht.

  • Niveau 3: universeel luisteren

Dit omvat alle zintuigen: wat we zien, horen, ruiken en voelen – zowel de tastbare als de emotionele sensatie – is met elkaar verbonden. Als coaches op dit niveau luisteren, hebben ze beter toegang tot hun intuïtie. Dat wat ze intuïtief horen, stemmen ze altijd af met de gesprekspartner.

In allerlei situaties als het gaat om leiderschap zijn deze drie niveaus van luisteren van belang en is niveau 3 onontbeerlijk. Zo luisteren naar mijzelf, mijn gesprekspartner en de situatie dat ik niet alleen ‘mijn eigen hersens hoor’, maar intuïtief hoor waar het in die situatie bij mijzelf, de ander en de situatie om gaat. Dat is luisteren… En uiteindelijk geeft dat synergie. De verbinding tussen dat wat voor de ander van belang is én voor mij. Het samenbrengen van de kennis en kunde, de intuïtie ook, van de ander mét die van mijzelf. Zo ontstaat 1+1=3. De combinatie van west en oost. Van ratio én intuïtie!


Bronnen voor de serie Leren van Leiders

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier: [toggle title=’Toon text’]

Bronnen voor deze serie

Covey, S.R. (2015), De zeven eigenschappen voor succes in je leven.Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.

Grafische gebruikersomgeving. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafische_gebruikersomgeving.

Isaacson, W. (2011), Steve Jobs. De biografie. Houten/Antwerpen: Unieboek | Het Spectrum.

Rossum, C. van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies. Rotterdam: Loopbaanparadox, in eigen beheer.

Rasterafbeelding. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Rasterafbeelding.

Steve Jobs. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs

Xerox. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Xerox.

[/toggle]

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –22-10-2019