Het resultaat?!

Wat kun je leren van leiders in de wereld? Hoe kunnen zij je inspireren als je leidinggeeft aan een team of organisatie? Of als je bezig bent met persoonlijke loopbaan- en ontwikkelvragen? In deze blogserie staan we stil bij zeven leidersfiguren. We starten met Martin Luther King. In aflevering 7: wat was nu eigenlijk het resultaat of de zin van Kings missie?

Dit is de laatste aflevering in de serie over Martin Luther King en het is inmiddels 2019. Martin Luther King is vijftig jaar geleden doodgeschoten. President Obama, het teken van hoop in de wereld van de Afro-Amerikanen, met zijn leus ‘Yes we can!’, is opgevolgd door Donald Trump. Trump is een wij-zij-denker en veel van zijn aanhangers zijn sterk racistisch. Wij-zij denken leidt niet tot verbinding en dialoog en versterkt over het algemeen de verschillen.

Wat kunnen we nu concluderen naar aanleiding van het leven van King als het gaat om leiderschap – voor jezelf of voor jouw rol in de organisatie waarvoor je werkzaam bent?

 

Had het zin?

King had een heel sterke overtuiging als het ging over een nieuwe toekomst. Hij wilde volkomen economische gelijkheid voor ieder ras. King had een hoog ideaal in een nog vrijwel geheel gesegregeerde samenleving waarin de slavernij officieel was afgeschaft en officieus floreerde. Toch richtte hij zich daar niet in eerste instantie op. Hij nam zijn diepe overtuiging als drijfveer en richtte zich op de problemen of mogelijkheden die op dat moment actueel waren. In eerste instantie richtte hij zich op raciaal onrecht en segregatie in het zuiden van de VS. Later verbreedde zijn scoop. Hij ging inzien dat de Afro-Amerikanen die niet in het diepe zuiden woonden, mogelijk niet officieel gesegregeerd werden, maar officieus leefden onder grote discriminatie en rechteloosheid. Weer later ging hij zich inzetten voor economische gelijkheid voor zowel blank als zwart in het geheel van Amerika. Hij ging het woord prediken waar hij van hield: agapè, belangeloze liefde. En toen stopte het. Hij werd vermoord.

Heeft wat King deed dan wel resultaat gehad? Had het zin wat hij deed? Of, in het kader van deze serie: heeft het zin om leiderschap te tonen?

 

De ziel van leiderschap: actie vanuit drijfveren

De focus op resultaat leidt in wezen meestal niet tot resultaat. Wanneer je vanuit een diepere missie en waarden werkt, en die als uitgangspunten neemt voor je doelen en acties – de kern van leiderschap, zoals ik in deze serie betoog –, is er over het algemeen sprake van een grotere impact.

Het verschil tussen actiegericht denken en leiderschap is dat wanneer je je drijfveren als uitgangspunt neemt voor je handelen, je kunt aansluiten bij wat zich vandaag aandient. Wanneer King zichzelf als doel had gesteld dat hij de gelijkheid die hij voorstond wilde bereiken, was hij een teleurgesteld en gefrustreerd man geworden. Dit deed hij niet. Hij stond voor zijn innerlijke overtuiging, voor zijn intentie, en zijn doelen en acties volgden daaruit.

Dat maakt leiderschap vanuit diepe drijfveren zoveel krachtiger dan actiegestuurd denken, leven en werken. In iedere situatie kunnen we terug naar wat ons drijft en daaraan onze acties toetsen, daarop sturen. Wanneer de actie zelf het doel is, zullen veel doelen en acties geen resultaat hebben.

Eind 1955 besloot het Hooggerechtshof dat de busboycot, de raciale scheiding in het openbaar vervoer in de VS, onconventioneel was. Een zeventigjarige ‘zuster’ met de naam Pollard sprak toen gedenkwaardige woorden, die weergeven waar de ziel van leiderschap ligt, namelijk bij de diepe intentie waarmee we iets doen. Deze dame had met vele anderen het openbaar vervoer gemeden, en was, als protest tegen de raciale scheiding, gaan lopen. Wat ze toen zei, was dit: ‘Mijn voeten zijn moe, maar mijn ziel is tot rust gekomen.’

 

Bronnen voor de serie Leren van Leiders

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]

Bronnen voor deze serie

Anafora. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 1-8-2018, van https://nl.wiktionary.org/wiki/anafora.

Brown vs. Board of Education. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 28-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Brown_vs._Board_of_Education.

I Have a Dream (Martin Luther King). In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 30-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/I_Have_a_Dream_(Martin_Luther_King).

Kugler, J. (2014, 17 februari). Martin Luther King Holiday history lesson. Geraadpleegd van http://www.substancenews.net/articles.php?page=4740.

Martin Luther King. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 29-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King.

Rosa Parks. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 28-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks.

Václav Havel. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 29-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Havel.

Voting Rights Act. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 28-7-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Voting_Rights_Act.

[/toggle]

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –23-04-2019